Det stod klart redan under torsdagens lätta kvällsregn att vattnet inte nådde orkesterns nivå, där stråkinstrumenten hör till de väderkänsligaste.
Det här betydde att vi kunde andas ut, och att satsningen på en ökad andel av repertoar med orkesterkomp skulle lyckas oberoende av det ostadiga vädret.
Vädret var dessutom bra under onsdagens och torsdagens byggfaser, under hela fredagens övningar och utekonserter, under lördagens hela genrep, och framför allt under söndagens Unga röster-konsert i strålande solsken, med den avslutande Puls-rytmkörkonserten även den tajmad så att regnet kom först efter att konsertens och hela sångfestens avslutande toner klingat ut.
Den andra stora kunskapsvinsten var att såväl paraden som huvudkonserten gick att genomföra även vid regn, och dessutom med många glada miner. Det faktum att vi var så många som tillsammans delade upplevelsen, och dessutom att huvudkonserten direktsändes direkt på Yle Arenan bidrog till att en fin ’Här är vi nu alla och nu kör vi bara!’-känsla spred sig både inom kören och orkestern, men också ute i stugorna, dit vi lyckades förmedla en känsla av gemenskap, glädje och gedigen musikalisk ambition.
Veckan efter Sångfesten televiserades stora europeiska utomhuskör- och orkesterkonserter via public servicekanalerna SVT och Yle. En stor eloge till public service. På Arenan finns fortfarande att se ’Festkonsert från Paris/Le concert de Paris’ och ’Sommarkonsert från Schönbrunn’. Det är alltså inte bara vi som väljer utomhusformatet. Det är ett globalt fenomen som skapar unik stämning. Det känns bra och som att vi också har valt rätt.
Yle:s stora engagemang var en bekräftelse för att vi gjort rätta prioriteringar. Minister Adlercreutzs hälsningsord kändes också som en bekräftelse: ’Det finns institutioner i Svenskfinland som binder ihop generationer: Stafettkarnevalen, Åbo Akademi, Lucia, kanske faneden i Dragsvik – och så finns det Sångfesten! Platser där vi möts, där traditioner lever vidare, och där nya minnen skapas.’. Dessa ministerord är tungt vägande.
Även Vasabladet, Närpes NärTV och många andra gjorde fina reportagen på plats. Av Hbl:s musikredaktörer verkar speciellt Mats Liljeroos ha förstått konceptet för denna finlandssvenska Sång- och musikfest, vilket kändes mycket bra.
Nu återstår analys av utfallet i ljuset av de uppställda musikaliska, ekonomiska och fysiska ramarna och målsättningarna. Vad gick bra, vad lät bra, vilka saker ska vi lära oss och anpassa med tanke på nästa sångfest.
Jag vill ännu framföra ett STORT TACK till alla er som trott på projektet, ni som bidragit med understöd, ni som satsade er tid och energi under många år på den gemensamma resan av förberedande arbete som vi har gjort. Tack till alla barn och unga och föräldrar som deltog. Och STORT TACK till alla er som stod under Odes välvda tak och i publiken och sjöng och spelade ut över Finlands Medborgartorg av hela era hjärtan så folk från när och fjärran kom, stannade upp, satte sig ner och började se oss och lyssna på våra sånger.
Henrik Lillhannus, verksamhetsledare
Foto: Kim Malmberg

